Viervoudige waardecreatie door Patagonia

Zoveel meer dan een hip merk

Patagonia: heel mooi voorbeeld van 4-voudige waarde-creërend bedrijf.

Of wel 5-voudig? 6-voudig?

Ze leveren mooie en kwalitatief hoogstaande producten voor klimmers en vele andere outdoorsporters. Ze zijn hip, populair, maar wel op een fundamenteel geankerde manier. Met eigen winkels en leveringen aan winkelketens in vele landen. Hun afnemers zijn buitengewoon trouw.

Pipi Langkous zegt: ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan’. Dat zei Patagonia ook, begin jaren 70. Aanvankelijk maakten en verkochten ze alleen pinnen en andere ‘hardware’ voor bergklimmers. ‘Waarom dan niet in kleding stappen, dat hebben we nog nooit gedaan’.

Zo geschiedde. En nu?

  1. Patagonia is een gezonde, winstgevende organisatie en biedt direct duizenden en indirect tienduizenden mensen werk.
  2. Ze bieden al die mensen een baan waarin ze zichzelf kunnen zijn. Er wordt hard gewerkt maar er is geen stress. Nergens in hun keten is er ook maar iets wat ook maar lijkt op slavenarbeid. Ze bieden hun personeel hele ruime zwangerschapsregelingen, hebben kinderopvang letterlijk naast het werk, en zoals het boek van de oprichter Yvon Choinard al zegt (‘let my people go surfing’): je kunt onder werktijd surfen als het werk af is. Met die punten zijn ze een aansprekend voorbeeld voor andere werkgevers.
  3. Ze gebruiken uitsluitend organische materialen. Ze hebben echt hun uiterste best gedaan hun ketens binnenstebuiten te keren en gezond te maken.
  4. Ze zetten al jaren stevig in op reparaties van gedragen kleding. ‘Repair is a radical act’. Dat kan vaak in hun winkels en ze stimuleren mensen het ook zelf te doen.
  5. Ze nemen actie tegen maatregelen die niet goed zijn voor de natuur. Ze hebben zelfs mensen in dienst puur om campagnes te steunen en te coördineren.
  6. Ze startten de ‘1% for the planet-coalition’: een groep bedrijven waarvan alle leden 1% van hun winst doneren aan een goed doel, m.n. voor het milieu.

Eenzame hoogte

Ze hebben allerlei fouten gemaakt, zijn diverse keren op hun bek gegaan (technisch, qua mode-inschatting, of qua communicatie) maar hebben er steeds weer van geleerd. Nu staan ze qua duurzaamheid op eenzame hoogte zo lijkt het. Hopelijk volgen meer bedrijven hun voorbeeld.

Zie ook dit bericht van eind 2014: ….‘In een periode van enkele tientallen jaren ontwikkelde het outdoormerk zich tot een duurzame koploper in de kledingbranche.

Het bedrijf dat adverteert met de slogan 'koop onze kleding niet' geeft zijn kennis ook nog eens gratis weg aan concurrenten. De tegendraadse strategie van Patagonia blijkt steeds opnieuw goed uit te pakken voor de eigen business case. (…)

.

‘Patagonia kreeg twintig jaar geleden bekendheid door volledig over te stappen op biologisch katoen. Daarna volgde gerecycled polyester en introduceerde het bedrijf hennep als grondstof voor textiel.’

Bron: https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/retail/3362/patagonia-wij-willen-niet-op-onze-kennis-blijven-zitten

Patagonia Amsterdam organiseert met enige regelmaat inspirerende meetings en lezingen. www.facebook.com/patagoniaeurope

De website van Patagonia voor Nederland: https://eu.patagonia.com/nl/en/home/

Specifiek over hun milieu-inzet https://eu.patagonia.com/nl/en/environmentalism.html